Tuesday, July 21, 2009

8.5kg...thin???underweight???

wafiy sekarang dah 13 bulan tapi berat 8.5kg jer..before this aku takderlaa risau sangat dgn berat dia tapi bila pg checkup setahun and cucuk aritu..doctor ada cakap laaa..growth chart for weight anak awak ni mendatar jer ni..he just gain 200gram..last time timbang masa wafiy 9 bulan..berat masa tu 8.3kg..supposely at one year..he should already triple his birth weight..wafiy masa lahir 3.01kg..supposely skrg atleast dah 9kg laa kan...huhu....
-one years old wafiy..masa cucuk mmr-

dari segi makan..wafiy mmg agak picky sikit dgn apa yg dia makan..ayam tak suka..minggu ni wafiy minat nak makan ikan tenggiri..so mama masak ikan tenggiri+sayur n makan ngan nasi bubur dia..wafiy still makan nasi ala2 bubur..dia tak nak makan solid rice sebab dia malas nak kunyah..last week suka betul dia makan udang..skrg bila bagi..dimuntahnya balik..

wafiy kalau makan...mula2 jer excited nganga mulut n telan apa kita suap..lepas suapan ke 4..dia dah lasak main..jalan sana sini..terpaksalaa megikut dia kalau nak suapkan lagi..pastu belum pun habis semangkuk..wafiy dah muntahkan sikit2 yg mama suapkan tu..so apa aku patut buat..disebabkan wafiy makan sikit jer each meal..aku kerapkan meal dia..tapi sama gak..berat wafiy maintain jer..wafiy makan buah..makan calciyumm...makan roti...makan kek..mcm2 laa...but still 8.5kg..adoiii...apa kena buat yerr???any advise??

7 comments:

Farah said...

aku rase wafiy tak gain byk weight sbb tgh melasak..ha lari sana lari sini..mau tak kurus..kalau kite pon kurus..tryla bagi makan bende yang die suke tu lebih..cth kalau calciyum tu die suka ha bagila lebih yg tu..mcm afif suke sgt makan buah..so kalau aku masak bubur die mesti ade epal ke pear ke..

liana said...

liza, ko cari lah buku yg ada resepi untuk anak kecil.maner tau wafiy minat makanan slain dr yg kite slalu buat.aku ok coz hannah sume benda dia makan.durianpun dia suka.

scudmami said...

dont worry too much if dia nampak sihat..
try bagi apa yang dia suka makan.. jangan kawal2 sgt apa dia nak makan, tp make sure yg berkhasiat..

iskk beriye advised orang, actually i have problems dgn Fatini -- very picky eater. Kadang2 2-3 hari tak makan nasik, tp bila kena time dia nak makan, mmg makan je keje nye.. but her favourites are nasi lemak, nasi ayam, nugget. so kalau dia lama tak makan nasik, mesti bwk gi makan apa yg dia suka (nasi ayam/nasi lemak yg mummy dia buat dia tak nak plak... pelik pelik..)

pape pon yang penting SIHAT!!!! kalau dia active, badan pon leh maintain je

liza said...

dear friend..thank you so much for the concern and advise..:)

farah: afif suka makan buah yer..wafiy tak suka epal..kalau bagi epal..dia makan n muntahkan balik..wafiy suka pisang n betik..ok,nanti aku bagi menda2 yg dia suka makan

Liana: aku ada satu buku ni..adalaa gak ikut resepinya cuma ada sesetengah tu mcm pelik pun ada..aku rasa wafiy nak mama dia ni lebih kreatif dlm prepare makanan dia..hehe

siti: asalkan dia sihat yer wak..saya pun sebab dia sihat itu yg senang hati sket tapi sebab bila semua org duk tegur wafiy ni kecik jer..jd risau plak..cik fatini pun picky ker..best tu makan nasi ayam..ns lemak..hehe..

Sue said...

salam...

i ade sms u semlm pasal brg yg u nk let go. freezer n fridge tu. da sold atau masih avail lagi?

let me know k...

sue.qaisara@gmail.com
017-2768818

~shafini said...

haah laa aku pon rase sbb dia dok tgh melasak..budak2 kan mmg cenggitu..yg penting sehat...kalo ko concern try bg multivitamin for toddlers...=)

liza said...

fini:aku skrg bagi wafiy scott emulsion jer..but will try the multivitamin..thanks:)