Thursday, November 17, 2011

Bila si anak cuba meniru masakan ibunya

Mak aku ni kalau bab masak mmg terbaik la..ini bukan sbb aku anak dia aku puji mak aku sendri tapi sebab mmg diakui oleh jiran dan saudara. DUlu ada gak sedara yg suruh mak aku bukak kedai makan or berniaga nasi bungkus tapi mak aku tak larat.Mana nak jaga anak2 lagi. Dahla mak aku ibu tunggal. Btw, yg paling glamor masakan mak aku ialah ayam masak merah..mmg terbaikkk la.Laki aku kalau balik umah kelantan,inila yg dia request. Mak aku pun kalau menantu dia tu tak request pun,mmg ayam masak merah akan siap terhidang time menantu kesayangan dia tu balik...hehehe..

Ok,disebab fitri suka sangat makan ayam masak merah ni.. sebagai isteri mithali aku pun belajar la dengan mak aku. aku ni mmg pemalas masak jadi jangan ditanya kenapa aku tak belajar masak awal2.Jadi setelah bertanyakan cara dan resepi dan bersilat di dapur maka terhasilla masakan ayam masak merah liza.

rupa dah ada tapi rasa tak sama...hurmmmmm...lepas penat fikir last call my mum tanya apa silapnya..rupanya tak letak air asam jawa..oooo...ok,try lagi next time yer.Hopefully menjadi n hubby akan makan sampai menjilat jari.

Apa beza ayam masak merah my mum dengan cara aku masak sebelum ni..
1. Aku goreng ayam yg digaul dengan garam kunyit jer tapi my mum letak halia sekali n perap ayam sekejap.
2. Aku goreng ayam sampai masak n garing my mum goreng separuh masak
3. Aku masak tumis sambal sampai betul2 masak baru masukkan ayam ..tapi my mum..masak tumis tu dalam 5 minit jer then terus masukkan ayam n bg sambal n ayam masak sampai pecah minyak.

okla,nak kuar teman hubby pg EPF...daaa semua..

5 comments:

Ummi said...

bagus tips tu..tak tau plak kene perap ngn halia :)..boleh cuba

mama Rayqal said...

oo... ok!.... ayam tuh goreng embal2 je bak kata jawa nye kak... hohooo

liza said...

ikin: kalau sesetngah org tak suka halia kan..sebab tu tak letak..bila leatk halia rasa ayam tu manis sket..sedap

sri:hehehe..belajar bahasa jawa dah akak:)

Anonymous said...

nanti kongsila resepi kalo blh ;)

ZuRaNaI said...

wah sedapnyee!!tringin nak makan ayam merah..semalam g kenduri kawen,, ade ayam goreng je..sedap sangat tapi tigin ayam merah..hiiii