Wednesday, November 30, 2011

Projek sayur dan herba mamawafiy

Dulu2 aku ni langsung tak minat menanam...asal tanam jer mesti mati pokok tu..alasan aku, tangan aku panas nak tanam apa2..bila aku dah pindah umah sendiri ni..mula2 malas gak nak tanam apa2..tiap kali mak,mentua or nenek aku datang mesti menegur laman yg kosong n tak tanam pokok...alasan aku malas..then bila dah mula beli majalah laman,tetiba ada semangat baru nak berkebun..Alhamdulillah bila kita rajin jaga pokok n berjasa pada tanah,insyaallah akan ada hasil.Skrg ni dah banyak pokok aku tanam n semuanya tgh berbunga..sejuk jer mata memandang..

bunga kembojaku yg sedang mekar dilaman

Satu hari ni aku pg umah kawan geng kapal aku kak shidah..terpegun tgk kebun sayur mini kat shidah yg penuh dgn pokok cili,pokok kantan n macam2 la..terus aku bersemangat gak nak mencebur diri dalam projek sayur n herba ni. Sebelum ni aku adala tanam kunyit,limau kasturi,limau purut n kesum..alhamdulillah semuanya dah boleh dituai n buat masak..yg terbaru aku menyemai kacang botol,bendi,pegaga n tanam mas cotek,kari,sireh,ulam raja n etc..

jom tgk gambar..
daun kesum

tomato

sireh

kantan yg baru jer nk naik
kunyit,kari,lada,pandan n ulam raja
mas cotek n limau kasturi

tgh semai kacang botol,bendi,pegaga n anak2 cili
ada lagi gambar tapi tenet slow la plak malam ni..aku doa apa yg aku tanam ni menjadi la...amin..urmm okla,nak tido sudah..penat sangat hari ni..Nite semua

1 comment:

Ummi said...

best la liza..nti nak menanam jugak..syok gak tengok kak mas moid yg rajin bercucuk tanam juge :)