Thursday, December 8, 2011

The secret of potraiture..tips no 1- 4

Dulu masa aku mula2 minat photography ni..aku pernah beli magazine yg harga RM39.90 n yg sewaktu dengannya..mmg mahal tapi yg bestnya diorg selalu bg CD tutorial free. Tapi skrg ni aku suka beli satu magazine photography ni harga RM10..ini mmg Malaysia punya..Digital SLR Photography. Kebanyakkan tips aku belajar kat sini.Sesuai la tuk aku yg tahap beginner ni.

Last issue yg Nov punya ada share tips "The Secret of potraiture"..ada 101 tips..aku mmg suka giler la..aku dahla masih fail sesetngah part pasal composition..tips ni mmg banyak ajar aku tuk hasilkan potret yg menarik.

So nak share kat sini apa yg ada kat magazine tu..mungkin boleh membantu kengkawan yg berminat dalam photography and as a note to myself in the future..tips ni applicable tuk semua org.tak semestinya yg ada dslr jer tau.sorry kalau ayat rojak..magazine dalam bahas inggeris.jadi aku just type kat sini apa yg aku faham dari magazine tu.

1. Fokus pada mata
people said..eyes is the window to the soul..gambar potret yg baik ialah gambar yg ada eye contact yg bagus..kita akan tertarik tuk tgk pada mata.

2. Pakaian
Baju yg terang or terlalu bercorak mungkin boleh menganggu tumpuan kita pada subjek..tapi kalau kita pandai padankan dengan environment ok jer. Kalau warna baju terang,letakkan pada background yg plain.

3. Catch light
Selalu kita tgk kat dalam gambar ada macam "spark" dalam mata model. nampak bercahaya jer matanya. catchlight ni adalah reflection cahaya pada mata.kalau outdoor,kita boleh dapat catchlight bila model pandang ke langit.

4. Compose gambar ke arah kanan.
Mata kita secara naturalnya akan membaca sesuatu dari kiri ke kanan.So bila gambar duk belah kanan,mata akan travel dari titik fokus and akan engage lama la kat imej tu.Tapi dalam sesetengah kes,gambr duk kiri ker..tengah ker..ok jer..its depend on ur creativity.
itu jer tips buat masa ni,nanti kita sambung lagi.Cuba2 la yer tips ni...Good Luck

2 comments:

ZuRaNaI said...

tenkiu kak liza!!Hiii

Farah Ikin said...

Liza...i tgk ur picture amazing tul lah...admire ! Husband i yg suka sgt..i ikut jer dia...nanti i akan advice husband beli the magazine.