Saturday, March 19, 2011

Photography for dummies like me: Part 1 Shutter Speed

Memandangkan aku baru lagi guna DSLR.so aku banyaklaa search n belajar pasal term2 n cara2 penggunaan yg betul.tak best plak bila snap dapat gambar hampes..sedangkan guna DSLR.so arini nak share info yg aku dapat kat satu website ni.Aku dah baca manual n buku tapi tak berapa faham sgt.tapi bila aku baca website ni.aku bertambah faham.arini aku nak share pasal shutter speed yer.aku ni baru belajar.mana yg salah tolong betulkan.Just sharing kat sini so nenanti aku boleh refer.

apa guna shutter speed?click sini

If you want to capture still photos of fast motion (like pressing pause on your VCR or DVD) you have to use a fast shutter speed. Many sports use very fast shutter speeds to capture the peak moment and freeze it in time.if the subject of your photo is not moving, or you want to show the passage of time (with a running river or waterfall), then you can use a slower shutter speed.

apa yg aku faham..nak tangkap menda yg laju kena guna fast shutter tapi kalau nak tgk pergerakkan mcm org selalu buat trail light(betul ker term ni) tu or tangkap pergerakan air terjun tu gunala slow shutter speed. Jadi aku pun godek2 laa kamera aku n carik kat mana sebenarnya dia bgtau nilai shutter speed. Bila aku choose shutter priority mode..aku pun dapat tgk laa kat display kamera aku yg mana.seriously sebelum ni aku tak faham bila baca manual.
ini example speed number dari laju ke perlahan

1/2000 1/1500 1/1000 1/750 1/500 1/350 1/250 1/180 1/125 1/90 1/60 1/45 1/30

tapi selalu kat display tertera camni.contoh kalau shutter speed kita 1/2000..kat display tertera 2000 jer.

contoh kalau shutter speed yg kita pilih 1/2000

nak turunkan or naikkan shutter speed,just guna main command dial.

ini plak contoh photographic example.refer sini





dulu ada baca entry eila pasal dia amik pic atas jejantas tu..masa tu aku blur camner bleh amik gambar camtu..bila dah baca ni..dah faham laa sket2..ok next aku share pasal apeture plak yer..:)..kalau ada sifu2 yg baca ni..ajar2 laa saya yer.TQ

4 comments:

eim said...

bestnye camera baru ...auntie bila leh shooting picture faiq heheh

liza said...

bila auntie dah pro nanti..auntie wat date dgn mama faiq nak shoot gambar faiq yer.

R1dz said...

Liza,

Donload free e-book dr ijam.
http://noorizamsabran.com/?p=485/
ni sifoo kamera aku ni. byk tips2 berguna n blog dia pn byk citer pasal basic camera.
the trick is trial n error. try amik gmbr yg sama ngn setting2 berbeza n tgk kesannya. digital ni besh sbb x pyh basuh n filem x abis.
kalu nk slow shutter speed, kena pakai tripod k. my personal advice, dont go less then 1/10th second bila pegang tgn coz tgn manusia x stabil..unless dh pro/pemanah negara lar. bykkn membaca n experiment ngn kamera.

liza said...

wah...TQ duwe for ur advise n link..tq share dgn aku yg baru nak belajar ni..:)